donderdag 27 juni 2013

Hypotheekvrij en rommelvrij?

Vrijheid is belangrijk voor me, zover was ik inmiddels. Maar wat is vrijheid precies voor mij? Voor de een is dat heel veel van de wereld zien, voor de ander is dat misschien veel geld op de bank hebben staan. Wel heb ik al tijden het gevoel dat een hypotheekschuld me in elk geval beknot in mijn geval van vrijheid. Maar wat ik ermee moest, ik wist het niet. Hoe ik bij dit boek kwam weet ik niet, maar het boek Hypotheekvrij van Gerhard Hormann kwam als geroepen. Ik las het in twee dagen uit en heb binnen een mum van tijd een plan gemaakt om de hypotheek af te lossen én heb inmiddels de eerste aflossing gedaan! Ik merk dat ik opgelucht ben dat eindelijk die schuld wordt verlaagd en dat ik blij ben om actief bezig te zijn met een stuk vrijheid creeëren. Daar heb je het woord weer.

Want voor mij heeft vrijheid te maken met zorgeloosheid, buiten zijn, je tijd zelf bepalen en niet te vergeten....een fit lijf. Ik geloof dat als je je lichaam door sport/beweging sterker maakt, je conditie verbetert én je lenigheid traint, dat je daar ook geestelijk heel veel van profiteert.

Eigenlijk begon de drang naar meer vrijheid toen ik tijdens een gesprek met een paar vrienden bij ons op de bank opperde, dat ik eigenlijk aan geen van mijn spullen die in huis staan, waarde hecht. Ik keek om mij heen en realiseerde me dat als ik spullen kon laten verdwijnen, eigenlijk alleen de noodzakelijke meubels zouden blijven staan. Mijn vrienden keken ervan op. Ik eigenlijk ook, want wat doen al die spullen dan in mijn huis?? En hoe maak ik dan van mijn huis écht mijn thuis?

Ik heb wel mijn hobby's en zoek het meer in ervaringen dan het verzamelen van spullen. Die avond heb ik voor mezelf besloten dat ik ons huis opnieuw wilde inrichten. Zonder overbodige spullen. Makkelijker gezegd dan gedaan! Maar dat gesprek bij ons op de bank heeft ertoe geleid dat we niet lang erna met twee auto's vol met spullen richting de Neuzelbeurs ging om onze rommel te verkopen. Er ging nagenoeg niets meer mee terug. We waren zó blij om van de spullen af te zijn. Maar nu vraag ik me toch af: hoe kan ons huis nog zoveel spullen hebben die we niet nodig hebben? We hebben in de maanden erna toch niets meer gekocht. Het was dus een eerste stap van de vele die we nog te nemen hebben voor meer vrijheid thuis. Want spullen die je niet nodig hebt, vangen stof en ruimte en dus vrijheid!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten