zaterdag 29 juni 2013

Volg je pad! Hoe doe je dat?

Al zo'n twee jaar bekruipt me het gevoel dat ik toe ben aan grote veranderingen in mijn leven. In ieder geval was de komst van mijn dochter een hele grote verandering, maar het gaat me om mijn loopbaan ben ik nu achter. Met een bedrijfskundige diploma op zak begon ik mijn loopbaan in het jaar 2000 'logischerwijs' in de commerciële sector als credit manager; ik werd gedetacheerd, had een lease-auto en een laptop. Wat het werk inhield wist ik van tevoren eigenlijk niet zo goed. Maar al heel snel wist ik dat  dit niet mijn roeping was. Na een jaar hield ik het voor gezien. Als projectcoordinator bij een medisch onderzoeksbureau had ik een baan die veel beter bij me paste om vervolgens in de ouderenzorg terecht te komen. Inmiddels werk ik 9 jaar voor dezelfde organisatie en ik had geen betere werkplek kunnen bedenken. Leuke collega's, gedreven organisatie, goede werkgever en ik vond mijn werk jarenlang heel  leuk en uitdagend. Maar nu weet ik inmiddels heel zeker: ik wil iets totaal anders.

Nu trek ik allerlei projecten op het gebied van administratie organisatie, productieregistratie, software-implementaties en hou me bezig met subsidies. Dat allemaal om ervoor te zorgen dat we goede zorg kunnen blijven leveren aan onze cliënten.

Een paar maanden geleden ben ik erachter gekomen dat ik sinds 2-3 jaar de uitdaging in mijn werk mis, maar belangrijker nog: dat ik geinteresseerd ben in sport en bewegen. Hoe ik dat herken? Ik lees alles wat los en vast zit over het onderwerp. Thuis kan ik uren surfen op zoek naar artikelen over het effect van sporten op je lijf en je geest, over projecten om sporten en bewegen te stimuleren etc.
Daarbij ben ik er zelf van overtuigd dat als je fit bent - en daarmee bedoel ik dat je een goede conditie hebt, sterk en lenig bent - je er ontzettend veel profijt van hebt. Je voelt je mentaal veel sterker, je slaapt beter en bent opgewekter, energieker. Daarbij geeft sporten je focus, rust en ontspanning. Kortom, het doet gewoon goed! Ik heb zelf altijd aan sport gedaan, maar pas sinds ik aan vechtsport doe heb ik de effecten van sporten optimaal ervaren. Zelf denk ik dat dat te maken heeft met de intensiteit waarmee ik heb getraind, maar ook doordat deze sport je niet alleen conditioneel traint en op kracht, maar doordat lenigheid net zo belangrijk is.
Ik wil heel graag zoveel mogelijk mensen stimuleren om te gaan sporten en dan niet om af te vallen of om te voldoen aan de beweegnorm. Nee, gewoon zodat je letterlijk en figuurlijk lekker in je vel zit.

Maar goed, ouderenzorg versus sport / bewegen. Ik heb het aangekaart bij mijn werkgever, maar mijn mogelijkheden om daar ook maar iets mee te doen zijn minimaal. Vandaar dat ik bezig ben om te bedenken hoe ik dat in mijn vrije tijd verder ga ontwikkelen. Ik heb puur mijn missie en interesse, maar geen diploma's of ervaringen op het gebied van bewegingsleer of iets dergelijks.

Ik wil wel solliciteren, maar niet nu. Mijn man start net een eigen bedrijf. Daar heb ik alle vertrouwen in, maar ik ga niet tegelijkertijd een nieuwe baan beginnen. Mijn idee is nu om op projectbasis vrijwilligerswerk te doen wat met sport te maken heeft. Eigenlijk ook om te ontdekken wat voor rol ik zou willen hebben in mijn nieuwe carrière. Ik heb in elk geval de mogelijkheid om binnenkort mee te werken aan een sportdag voor een internationale school voor expat-kinderen. Dat is alvast een eerste stap. En gisteren zag ik een oproep van Springlab voor een brainstorm dag voor Active Aging. Daar zullen allerlei professionals op afkomen, maar in dit geval zijn ook gewoon geinteresseerden welkom. Dat is alvast een eerste stap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten