zaterdag 13 juli 2013

Volgende ontrommelfase: weg met meubels en onnodige verzekeringen

Nu ik een aantal maanden bezig ben met het ontrommelen, merk ik dat het echt een proces is waar je doorheen gaat. Als je net weer een aantal vuilniszakken met rommel wegbrengt naar het milieupark, dan denk je eigenlijk wel bijna klaar te zijn met ontrommelen. Weinig spullen die de volgende keer in aanmerking komen voor de vuilniszak.... Fout! Kijk je een paar weken later weer kritisch in het rond, dan vind je opeens dat je die ene jas wél weg kunt doen. Als je eerlijk bent, heb je die al drie jaar niet meer gedragen en vind je het eigenlijk niet zo heel goed bij je staan. En zo vul je keer  op keer weer zoveel zakken en dozen met spullen die je liever kwijt bent. Groot voordeel van ontrommelen is dat de spullen die je waardevol vindt weer tot hun recht komen. Anders verdrukt tussen de andere spullen (soms zo erg dat je jarenlang vergeten bent dat je het had) en nu heeft het of een prominente plek in het huis en anders gebruik je het in elk geval weer.

Ik dacht al aardig op weg te zijn, tot ik met mijn vriendin over het ontrommelen aan het praten was en zij bezig was om ook meubels weg te doen. Dat leek me een stap te ver. Ik heb toch geen onnodige meubels in huis? Ze gaf aan dat als je steeds meer spullen weg doet, je straks ook niet meer alle kastjes nodig hebt. Bovendien kun je met meer meubels veel makkelijker nog meer rommel aantrekken. Daar zit wel wat in. En ik hoefde niet lang na te denken, want in de keuken staat een vrij groot rek met allerlei spullen erin. Het oogt rommelig, ik stoor me er al langer aan, maar ja, waar moeten de spullen anders? Gisteren ben ik daarom mijn keukenkastjes kritisch nagelopen en het was verbazingwekkend hoeveel blikjes en potjes ik eruit haalde met een houdbaarheidsdatum ergens in 2010 of 2011. Toen dat er eenmaal uit was, kon de volledige inhoud van het grote rek, gewoon achter de gesloten deuren van de keukenkasten. Het rek heb ik meteen uit elkaar gehaald en een nieuwe eigenaar voor gevonden die er blij mee is. Ik heb ook maar meteen een paar zakken oude kleding en schoenen weggebracht die al een paar weken in een hoek van de kamer stonden. De hele dag ben ik hiermee bezig geweest maar het loont: de keuken is overzichtelijker en ik hoef weer een rek minder schoon te houden. Dat laatste deed ik al niet, vandaar mijn ergernis aan het rek: rommelig maar ook heel stoffig.

Naast de rommel in mijn huis was ik ook al bezig met het doorlichten van alle lopende verzekeringen. Zo, daar schrik je wel van als je ooit eens een verzekering hebt afgesloten en er vervolgens nooit meer naar omkijkt tot een jaar of 7 later! We blijken voor alle verzekeringen en andere diensten minder te hoeven betalen als we overstappen naar een nieuwe aanbieder. Kijk maar:


    • overlijdensrisicoverzekering van €36 naar €18 p.m.
    • gsm-abonnement van € 25 naar €20 p.m. (reeds overgestapt)
    • energie: dezelfde tarieven, maar bij de nieuwe leverancier €300 cashback na 1 jaar (reeds overgestapt)
    • zorgverzekering - onnodig dure aanvullende verzekering, dus een goedkopere afgesloten. Verschil €13 (aangepast)
    • reisverzekering van €15 naar €2,10 p.m. (andere verzekeraar maar voorheen ook oververzekerd plus via tussenpersoon) (overgestapt)
    • autoverzekering van €27,20 naar €22 p.m. (van beperkt casco naar WA. Auto is 11 jaar oud) (aangepast per 1 aug. a.s.)
    • tv/internet/telefoonaansluiting - €5 p.m. goedkoper en bij deze wel digitale tv.
    • inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering opgezegd per 1 aug. Ik moet deze elders nog opnieuw afsluiten.
En dit gaat dus alleen over een verandering waarbij je de onnodige diensten niet afneemt en de nodige bij een goedkopere aanbieder. Het enige wat het je kost is een beetje tijd en moeite om het e.e.a. uit te zoeken en af te sluiten. Maar dat is minimaal. Dit noem ik ook ontrommelen. Net als het ontrommelen van je huis, gaat het hier om het vereenvoudigen van je leven door alleen te gebruiken/aan te schaffen wat je nodig hebt. 

Mijn volgende stap is de auto. Ik rijd nu een Opel Astra 1.6. Hele fijne auto, maar eigenlijk rijd ik heel weinig. Dat kan ik net zo goed doen in een kleinere auto. Ik ben zeker bereid om afstand te doen van deze auto, alleen moet ik de stap nog nemen om uit te zoeken wat dan een opvolger is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten