maandag 29 juli 2013

Stappen zetten om je doel te behalen

Soms weet je al lang dat er iets moet veranderen in je leven. Beter gezegd, dat je iets wilt veranderen in je leven. Maar echt de verandering inzetten is gemakkelijker gezegd, dan gedaan. Tenminste, voor vele van ons. Uiteraard zie ik ook mensen om mij heen die, zodra ze weten wat ze willen, het roer gewoon omgooien en ervoor gaan zonder exact te weten hoe. Fearless zijn ze. Bewonderenswaardig! Maar voor degenen bij wie dat niet zo makkelijk gaat, hierbij mijn methode.

BEPAAL JE DOEL - WAT WIL JE BEREIKEN?
Je bent ontevreden met iets in je leven. Het moet anders. Je vindt je werk niet meer leuk, je vindt je leven saai, je voelt je te zwaar of ongezond. De vraag is dan: Wat wil je wel? Wat is je doel?

Ik vind mijn baan niet meer leuk en ben toe aan een hele nieuwe uitdaging. In mijn dagelijkse bezigheden heb ik gemerkt dat ik alles omtrent het onderwerp 'sport', 'bewegen' en 'gezondheid' heel interessant vind en ook actief op zoek ga naar artikelen over die onderwerpen. In mijn nieuwe baan zou ik daar graag iets mee willen doen. Is dat een doel? Ja, maar wel te vaag geformuleerd. Nu ben ik nog niet zover dat ik weet wat voor functie ik beoog en bij wat voor organisatie dus is mijn doelstelling als volgt:

DOEL: Ik wil uiterlijk 1 juli 2014 aan een nieuwe baan beginnen, waarin ik me volledig bezig kan houden met het stimuleren van mensen om te sporten en te bewegen.






STAPPENPLAN
Toen ik mijn doelstelling had bepaald leek het bijna onhaalbaar. Allerlei twijfels komen dan in je op: ik heb geen werkervaring in die branche, geen opleiding en geen contacten. Wat nu?
Maak een stappenplan. Elke lange reis begint met een eerste stap. Creëer als houvast voor jezelf tussenstations, oftewel subdoelen. Dit zijn mijn subdoelen:

  • Doe vrijwilligerswerk bij een organisatie op het gebied van sport en probeer een zo breed mogelijke takenpakket uit
  • Doe minimaal nog een project op sportgebied bij een tweede organisatie
  • Zet zelf een sportproject op
Deze subdoelen brengen uiteraard een hoop acties met zich mee die ik benoem en inplan zodat ik mijn uiteindelijke doel binnen de gestelde termijn behaal.


TIJD VOOR ACTIE: STAPPEN ZETTEN
Zelf ben ik een typische dromer; ik wil altijd heel veel, maar in de praktijk blijft het ook wel heel vaak bij dromen. Dat vind ik niet erg, tenzij het gaat om iets wat ik heel graag wil. Zelfs dan heb ik de neiging om het soms bij dromen te laten.

Nu ik verandering wil, zal ik uit mijn comfortzone moeten komen. Nu heb ik de eerste stappen gezet, maar dat wil niet zeggen dat het gewoontedier niet om de hoek loert. Als het even niet mee zit, blijf ik geneigd om na te denken over hoe ik het anders kan aanpakken en ook te blijven hangen in het denken.

Als je dit van jezelf weet, kun je er makkelijker iets aan doen. Zo heb ik met een vriendin de afspraak gemaakt om elkaar te 'coachen'. Zo mag ik het niet helemaal noemen, maar we weten elkaars doelen en gaan acties benoemen die we gepland hebben voor onszelf. Die communiceren we naar elkaar en we spreken elkaar aan op de voortgang daarin. Zo hopen we beide niet te verzanden in het te lang nadenken of in het zien van beren op de weg. We moeten gewoon doen!


SCHRIJF!
Om de ontwikkelingen bij te houden, maar vooral ook om je eigen ontwikkeling te ondersteunen, is het heel goed om te schrijven. Schrijf over gebeurtenissen gedurende jouw weg naar je doel, over hoe je die ervaart, waar je jezelf belemmert en hoe je daar vervolgens overheen stapt. Je neemt door het schrijven de tijd en de rust om over je eigen gedrag en denkpatronen na te denken, wat je kan helpen om de nodige acties te blijven nemen om je doel te bereiken. En het is ook leuk om af en toe terug te bladeren om te zien hoe ver je al gekomen bent!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten